Pages

Wednesday 10 July 2013

Jenis Makanan yang Mengatasi Masalah Perut Buncit

Assalamualaikum dan Salam Ceria !

Mentega Kacang 

Jika dilihatkan kepada teksturnya yang kelihatan spt 'lemak berkrim' dan juga enak dimakan, memang ramai yang beranggapan bahawa mentega kacang menggemukkan. Namun tahukah anda ia penuh dengan mineral dan lemak sihat yang membantu anda berasa kenyang untuk jangka masa panjang ? Anda juga boleh mencuba dengan variasi kacang spt badam dan walnut ketika bersarapan.

Coklat Gelap

Siapa yang tidak menyukai coklat gelap ( dark chocolate )? Lebih lebih lagi kini kita mengetahui ia boleh membantu kita mengatasi masalah perut buncit. Coklat gelap mengandungi egen perangsang yang memberi kesan positif terhadap pembakaran lemak. Ia juga mempunyai lapan kali anti oksidan jika dibandingkan dengan strawberi. Malah coklat gelap juga terbukti sihat untuk jantung.

contoh dark chocolate ^^
Bijirin Oat

Gantikan makanan tengah hari anda dengan bijirin oat dan anda akan berpuas hati dengan keputusannya. Cuma anda perlu berhati hati dengan cara memasaknya. Elak menambah gula ataupun susu pekat dan masak di atas api yang perlahan.

Kayu Manis

Penyelidik menemui sejenis anti oksidan dalam kayu manis yang membantu meningkatkan sensitiviti insulin dan membantu menstabilkan kadar gula dalam darah. Keseluruhannya tiada ruang untuk perut buncit.

Cili Merah

Makanan yang digemari kebanyakan negara di rantau Asia ini mempunyai sejenis bahan aktif iaitu capsaicin. Capsaicin membantu menstabilkan kadar gula dalam darah dan juga membakar lemak berlebihan.

Teh Hijau

Menurut sebuah institusi nutrisi di Amerika Syarikat, ekstrak teh hijau mampu meningkatkan daya metabolisme badan pada siang hari. Kandungan anti oksidannya yang tinggi juga membantu membakar lemak dalam perut.

Sayur Sayuran

Sayur sayuran hijau seperti brokoli dan kubis bunga mengandungi vitamin yang membantu melawan keinginan terhadap sesuatu makanan.

Telur

Mengandungi agen pembakar lemak iaitu vitamin B6,B12,A,D,E dan K , folat, kalsium,zat besi dan Omega 3, telur mampu membuatkan anda berasa kenyang untuk jangka masa yang lama. Lebih elok jika anda mengamalkan telur ayam kampung sebagai makanan harian.

::Sumber dari Yahoo!

2 comments:

  1. wah taktau lak mentega kacang leh kempiskan perut....lepas bersalin nk kempiskan perut ni.ehhehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu .. ok .. semoga bermanfaat untuk sis :)

      Delete

Terima kasih kerana memberi KOMEN :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Support by :